طرح ویژه حمایت از کسب و کارها

10 درصد تخفیف محدود

کد تخفیف: PL-10

طرح ویژه حمایت از کسب و کارها

10 درصد تخفیف محدود

کد تخفیف: PL-10

اشتراک گذاری

گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

« گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن »

سلام، وقت بخیر با شما عزیزان هستیم با اولین مطلب از پلاس گراف با موضوع: گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن

می‌توان گفت گوگل پنالتی کابوس هر وبمستری است. اما حتی اگر سایت شما دچار پنالتی گوگل شد، همه چیز از دست نرفته است. در این مطلب یاد می‌گیریم که تفاوت انواع پنالتی گوگل در چیست، چگونه آنها را تشخیص دهیم و چطور از بَن خارج شویم. با ما همراه باشید.

– پنالتی گوگل و فیلترها؛ تفاوت در چیست؟

به عنوان اولین مبحث بد نیست بدانید که بین گوگل پنالتی و فیلتر تفاوت بزرگی وجود دارد. زمانی که صحبت از پنالتی می‌شود، ممکن است با تشخیص دستی یک انسان رو به رو باشیم. اگر در قسمت search traffic گوگل کنسول، بخش manual action دیدید که پیغامی مشابه با تصویر زیر دریافت کرده‌اید، بدانید که احتمالاً سایت شما توسط یکی از کارمندان گوگل بازبینی و بَن شده است.

گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن
گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن

پس آنقدرها هم که ما تصور می‌کنیم گوگل با الگوریتم‌های پیچیده و هوشمند وب سایت‌ها را رصد نمی‌کند. حتی یک ارتش بزرگ از متخصصان دارد که به صورت دستی وبسایت‌ها را بررسی و بعضی از آنها را به عنوان پنالتی گوگل اعلام می‌کنند. این فرآیند ممکن است از طریق کاربران نیز اتفاق بیفتد. مثلاً زمانی که مردم یک وب سایتی را به گوگل گزارش می‌دهند، این گزارش بررسی شده و در صورت وجود صفحات اسپم یا سایر مشکلات از نظر الگوریتم‌های گوگل، سایت پنالتی خواهد شد.

با این تعریف برویم به سراغ مفهوم فیلتر. فیلتر بخشی از یک الگوریتم اصلی است که می‌تواند منجر به این شود که سایت توسط الگوریتم تحت فشار قرار گیرد. برای مثال الگوریتم پاندا می‌تواند مانند یک فیلتر عمل کند. اگر سایت شما از نظر محتوایی ضعیف باشد، فیلتر می‌تواند مانند یک قلاب عمل کند و سایت شما را زمین گیر نماید. در چنین وضعیتی رتبه خوب گرفتن در نتایج جستجوها بسیار سخت خواهد شد.

– سایت شما ممکن است به چه پنالتی‌هایی از نوع دستی دچار شود؟

دو نوع از اقدامات هستند که ممکن است در صفحه Manual Actions ببینید:

  1. مطابقت با کل سایت، که می تواند روی تمام وب سایت شما تاثیر بگذارد.
  2. مطابقت با بخشی از سایت، که می‌تواند روی یک URL مجزا یا قسمت خاصی از سایت موثر باشد.
گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن
گوگل پنالتی چیست؟ و همه چیز در مورد انوع آن

هر اطلاع رسانی‌ای که درباره اقدامات دستی توسط گوگل داده می‌شود، همراه با دلیل و تاثیرات آن عمل است. در اکثر اوقات شما می‌توانید ریز جزئیات این اقدامات را در بخش manual action گوگل سرچ کنسول سایت خود ببینید. البته گاهی اوقات ممکن است پیغامی در بخش messages درباره پنالتی گوگل نبینید. خصوصاً اگر به تازگی بخش کنسول سایت خود را راه اندازی کرده‌اید. در ادامه لیستی از پنالتی‌های گوگل از نوع دستی را خواهیم دید.

  • سایت‌های هک شده
  • اسپم‌های تولید شده توسط کاربران
  • میزبان‌های رایگان اسپم
  • کدهای HTML اسپم
  • لینک‌های غیر طبیعی به وب سایت شما
  • محتواهای کوتاه کم یا بی‌ارزش
  • ری دایرکت‌های گمراه کننده یا پنهان
  • لینک‌های غیر طبیعی از وب سایت شما
  • متون یا کلمات کلیدی مخفی یا پنهان شده

– این روزها چه چیزی باعث اغلب پنالتی‌ها می‌شود؟

با توجه به انواع پنالتی‌هایی که ممکن است یک سایت به آن دچار شود، سوال پیش می‌آید که کدام یک از آنها رایج‌تر هستند؟ با توجه به تجربه یکی از متخصصان سئو گوگل، در گذشته گوگل پنالتی‌ها برای آن دسته از سایت‌هایی به وجود نمی‌آمدند که قصد فریب گوگل را داشتند. برعکس، اغلب سایت‌هایی دچار پنالتی گوگل یا فیلتر می‌شدند که روحشان هم از اسپم بودن محتواها و صفحات سایتشان بی‌خبر بود. اما امروزه محتواهای کم ارزش و بدون هیچ‌گونه محتوای مفید، بیشترین پنالتی‌ها را متوجه وب سایت‌ها می‌کنند.

این دسته از محتواها صرفاً برای سئو کردن صفحات ایجاد می‌شوند. در واقع شرکت‌های سئو با صاحبان وب سایت‌ها قرارداد سئو می‌بندند و صرفاً محتوا سئو شده برای آنها تولید می‌کنند. این دسته از محتواها نه تنها ارزشی در مخاطب ایجاد نمی‌کنند، بلکه به مرور توسط الگوریتم‌های گوگل مانند الگوریتم پاندا شناسایی شده و پنالتی می‌شوند.

– آیا پنالتی‌ها مادام العمر هستند؟ آیا می‌شود آنها را از بین برد؟

جواب کوتاه این است که خیر، پنالتی‌ها همیشگی نیستند. مواردی دیده شده که یک شرکت دامنه‌ای را خریداری کرده، و بعد از مدت‌ها هنوز در رنک گوگل جایگاهی پیدا نکرده است. بعد از پیگیری متوجه شدیم که این دامنه زمانی که در اختیار صاحب قبلی خود بوده، به دلیل سئوی ضعیف و محتواهای اسپم، پنالتی شده است. شما در این شرایط به سادگی می‌توانید درخواستی برای گوگل ثبت کنید تا تجدید نظر روی سایت شما انجام شود.

بنا به گفته خود گوگل چیزی به نام لیست سیاه دامنه‌ها وجود ندارد. اگر در گذشته دچار پنالتی گوگل شده‌اید، و در آینده کارهای درست انجام بدهید تا الگوریتم‌های گوگل را رعایت کنید، از این محدودیت خارج خواهید شد. اگرچه زمانی که سعی می‌کنید از پنالتی بیرون بیایید خواه ناخواه محتواهایی را حذف می‌کنید که تا امروز رتبه شما را در نتایج گوگل تضمین می‌کرده اند.

برای مثال اگر در گذشته هزینه پرداخت کرده بودید و توسط لینک‌های پولی رتبه یک گوگل را داشته‌اید، و الان به خاطر همان لینک‌های مشکل‌دار، پنالتی شده‌اید، طبیعتاً با حذف این لینک‌ها رتبه خود را نیز در نتایج جستجو از دست خواهید داد. شاید گاهی به نظر بیاید که گوگل برای همیشه شما را تحت فشار قرار داده و بَن کرده است، اما واقعیت این است که گوگل سعی دارد تمام سوراخ‌ها و حقه‌ها را شناسایی کند و وب سایت‌های با ارزش‌تر را در رنکینگ خود بیاورد.

– چگونه متوجه شویم که وب سایت ما فیلتر یا پنالتی شده است؟

چند فاکتور اصلی وجود دارد که می‌تواند برای شما مشخص کند که سایت شما دچار پنالتی گوگل شده است یا نه. یکی از راهکار‌ها را پیش‌تر گفتیم. شما می‌توانید با مراجعه به سرچ کنسول، بخش ترافیک سایت، قسمت Manual Action ببینید که دچار پنالتی شده‌اید یا نه. اما نشانه‌های دیگری هم هست که می‌تواند این قضیه را برای شما روشن کند.

  • مطمئن شوید که گوگل آنالیتیک ترکینگ سایت به درستی کار می‌کند.
  • اگر افت رتبه شدید در وب سایت خود می‌بینید، از طریق صفحه incognito مرورگر خود بررسی کنید که آیا واقعا رتبه شما دچار کاهش شده است یا نه.
  • مطمئن شوید که ترافیک ارگانیک گوگل را بررسی می‌کنید نه تمام ترافیک را.

گزارش‌های بسیاری وجود دارد که عنوان می‌شود ترافیک سایت به شدت افت پیدا کرده. در حالی که وقتی بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود متوجه می‌شویم که تبلیغات سایت متوقف شده و ترافیک ارگانیک تغییری نکرده است. البته که از دست دادن رتبه سرچ ارگانیک یا ترافیک سایت، لزوماً به این معنا نیست که شما دچار پنالتی گوگل شده‌اید. ممکن است در رقابت با سایر سایت‌ها شکست خورده باشید و جایگاه شما را سایر رقبای شما در آن حوزه گرفته باشند.

به طور کلی محتوای ضعیف و مشکلات تکنیکال سئو، بیشترین دلایلی است که وب سایت‌ها را دچار پنالتی گوگل می‌کند. بهتر است به طور مداوم جریان محتوا و سئو را در وب سایت خود بررسی کنید و از آپدیت‌های الگوریتم‌های گوگل نیز باخبر بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
لطفا دیدگاه خود را بصورت کامل شرح بدهید
لطفا ایمیل خود را بصورت درست وارد نمائید