طرح ویژه حمایت از کسب و کارها

10 درصد تخفیف محدود

کد تخفیف: PL-10

طرح ویژه حمایت از کسب و کارها

10 درصد تخفیف محدود

کد تخفیف: PL-10

اشتراک گذاری

الگوریتم پاندا چیست؟ و نحوه رفع جریمه آن

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

« الگوریتم پاندا چیست؟ و نحوه رفع جریمه آن »

سلام، وقت بخیر با شما عزیزان هستیم از پلاس گراف با موضوع: الگوریتم پاندا چیست؟ و نحوه رفع جریمه آن

گوگل پاندا چیست و برای چه منظوری ابداع شد؟ چگونه می‌توان از جریمه‌های آن در امان بود؟ هدف از الگوریتم‌ها پیدا کردن مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین مطالب از بین میلیون‌ها اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های مختلف برای عبارت جستجو مورد نظر کاربر است. در این نوشته به طور کامل الگوریتم پاندا را معرفی کرده و شما را با همه ابعاد این الگوریتم آشنا می‌کنیم.

– الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندای گوگل برای جلوگیری از توسعه محتوای نامطلوب و ضعیف در صفحه نتایج ایجاد شد. نیاز مخاطب برای گوگل یک اولویت بسیار مهم تجاری است. گوگل همواره می‌خواهد اطلاعاتی به کاربرانش ارائه دهد که نیازهای آن‌ها را رفع کند. ارائه اطلاعات مفید، به‌روز، مستدل و علمی به کاربران چیزی است که تجارت گوگل را زنده نگه می‌دارد.

بنیان‌گذار وب‌سایت Search Engine Land این آپدیت را در ابتدا FARMER نام‌گذاری کرده بود. اما گوگل کمی بعد اذعان کرد که این الگوریتم از همان ابتدا “پاندا” نامیده می‌شده است. قبل از راه‌اندازی الگوریتم پاندا، مخاطبان از محتوای بی‌کیفیت، ضعیف و نامرتبط سایت‌هایی که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شدند گله داشتند. گوگل برای حل این مشکل الگوریتم پاندا را طراحی کرد.

وظیفه اصلی الگوریتم‌های پاندا طبقه‌بندی نتایج بر اساس کیفیت محتوای وب‌سایت‌هاست. کیفیت محتوا روی رفتار کاربران انسانی سنجیده می‌شود. سایت‌هایی که از الگوریتم پاندا تأثیر پذیرفتند و جایگاهشان نزول یافته می‌توانند اقدامات مختلفی برای رفع گوگل پنالتی و افت رتبه خود انجام دهند؛ اقداماتی برای بهبود رابط کاربری مانند بازسازی صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت دارند، اضافه کردن محتوای باکیفیت، حذف کلمات کلیدی که زیاد تکرار شده‌اند و….

– الگوریتم پاندا به چه هدفی ایجاد شد؟

در سال ۲۰۱۰ بود که کیفیت پایین محتوای وب‌سایت‌ها و رشد لجام گسیخته مزرعه محتوا موجب انتقاد شدید کاربران شد. در این میان راه اندازی الگوریتم کافئین در سال ۲۰۰۹ قدرت ایندکس کردن گوگل را چند برابر افزایش داد. همین امر باعث شد تا اطلاعات نه‌چندان باکیفیت در گوگل سریع‌تر فهرست بندی شوند. همه این اتفاقات، تجارت گوگل که بر پایه رفع نیازهای کاربر برای جستجوی عبارت کلیدی بود را در معرض نابودی قرار داده بود.

گوگل در نهایت توانست با طراحی الگوریتم پاندا جلوی این نارضایتی را بگیرد و کیفیت محتوای سایت‌های نمایش داده شده در صفحه جستجو را رتبه‌بندی کند. اکنون محتوای باکیفیت که نیاز مخاطب را برطرف کند به ارزشی بنیادین برای گوگل تبدیل شده است.

– به‌روزرسانی‌های الگوریتم پاندای گوگل

گوگل برای اولین بار الگوریتم پاندا را در ۲۳ فوریه سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی کرد. در بیست و چهارم فوریه همان تاریخ، گوگل پستی را در رابطه با یک آپدیت منتشر نمود. آن‌ها ادعا کردند که یک انقلاب الگوریتمی بزرگ در رنکینگ خود به راه انداخته‌اند. تغییری که می‌تواند ۱۱.۸ کوئری‌ها (عبارت‌هایی که توسط کاربران جستجو می‌شود) را تحت تأثیر قرار دهد. در این پست آمده است:

«محتوای بی‌کیفیت هیچ اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و دانشی به آن‌ها اضافه نمی‌کند. همچنین بسیاری از محتوای وب‌سایت‌ها کپی محتوای دیگر وب‌سایت‌هاست. این الگوریتم باعث بهبود رتبه وب سایت‌هایی خواهد شد که محتوایی خاص، مفید و منحصربه‌فرد دارند.»

بعد از این به‌روزرسانی، مزارع محتوای eHow و wikiHow مجبور شدند عملکردشان را بهبود ببخشند. به‌روزرسانی‌های بعدی حتی از این هم سخت‌گیرانه‌تر عمل کردند به طوری که از مرز محتواهای ضعیف گذشته و محتوای قابل قبول را نیز مورد حمله قرار دادند. الگوریتم پاندا به هیچ سایتی رحم نداشت و سایت‌هایی که مشکلات زیر را داشتند جایگاه خوب خود در صفحه نتایج را از دست دادند:

  • طراحی‌های بد و زننده
  • تبلیغات بسیار زیاد که ارزش واقعی محتوا را کم جلوه می‌کرد
  • چپاندن بیش از حد کلمات کلیدی در پیج‌ها
    • داشتن غلط‌های نگارشی و ادبی
  • جملات و متون تکراری
  • بی‌کیفیت بودن و نامعتبر بودن محتوا

چطور متوجه شویم که توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌ایم؟

یک نشانه جریمه احتمالی پاندا، افت ناگهانی میزان بازدید ارگانیک یا افت رتبه‌بندی وب‌سایت است که البته باید از تاریخ آپدیت الگوریتم پاندا شروع شده باشد.

نکته حائز اهمیت این است که عوامل زیادی می‌توانند به رتبه‌بندی سایت و میزان ترافیک آن آسیب وارد کنند؛ بنابراین نمی‌توان هر افت رتبه یا افت ترافیکی را به جریمه پاندا نسبت داد. برای مثال:

  • ظهور یک رقیب در بازار تجاری شما هم ممکن است منجر به افت ترافیک در سایت شما شود. در این حالت باید ببینید چه کسی پیشگام شده و جلوتر از شما در مارکت در حرکت است.
  • گاهی نیز افت رتبه یا بازدید به دلایل فصلی یا تغییر شرایط رخ می‌دهد. برای مثال لوازم گرم کننده در فصل‌های سرد سال طرفدار کمتری دارد و کمتر سرچ می‌شوند. برای اطمینان بهتر است گوگل سرچ کنسول را برای موارد گزارش شده بررسی کنید.
  • حتی ممکن است یک آپدیت کاملاً متفاوت ظهور کرده و باعث افت رتبه شما شده باشد که هیج ربطی به الگوریتم پاندا نداشته باشد.

جریمه در الگوریتم پاندا به صورت site-wide است. یعنی حتی اگر بخش کوچکی از سایت شما محتوای ضعیف، نامعتبر یا مزرعه محتوا داشته باشد کل سایت مشمول جریمه خواهد شد.

وقتی یک آپدیت جدید راه اندازی می‌شود خیلی مهم است که مستندات صنعتی که قرار است در این آپدیت مشارکت داشته باشند را مطالعه کنید. اگر سقوط جایگاه شما با تاریخ آپدیت هم‌زمان اتفاق افتاد، عملکردهایی که آن الگوریتم به عنوان عملکردهای بد می‌شناسد را شناسایی کنید و ببینید آیا در وب‌سایت شما این عملکردهای بد وجود دارند یا خیر. در نهایت اگر فکر می‌کنید بین عملکردهای بد و آپدیت‌ها هم بستگی پیدا کرده‌اید برای اصلاح اوضاع اقدام کنید.

– رفع جریمه الگوریتم پاندا چگونه است؟

مسیر رفع جریمه الگوریتم پاندا مسیری طولانی ولی در عین حال ساده است. همان‌طور که قبلاً هم گفتیم پاندا به محتوای باکیفیت اهمیت زیادی می‌دهد و عملکرد سایت‌هایی که محتوای باکیفیت و معتبر دارند را افزایش می‌دهد. بنابراین ساده‌ترین راه حل این است که کیفیت و منحصربه‌فرد بودن محتوای وب‌سایت خود را افزایش دهید. اگرچه گفتن این کار راحت‌تر از انجام است، اما بارها و بارها ثابت شده است که این ساده‌ترین چیزی است که برای رفع جریمه لازم است.

– مثال اول:

سایت‌هایی بوده‌اند که بر اساس نرخ پرش، نرخ خروج، زمان حضور در سایت، محتوای کم کیفیت خود را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف کرده‌اند. در کنار این اقدام محتوای کوتاه نیز حذف شده و محتوای موجود از نظر نگارشی مورد بازبینی قرار گرفته است. با همین سه اقدام ساده و البته زمان‌بر، یک سایت از پنالتی خارج شده است.

– مثال دوم:

برخی دیگر به جای حذف صفحات بی‌ارزش، آن‌ها را بازنویسی کرده‌اند که البته روشی صد در صد بهتر و مطمئن‌تر به حساب می‌آید.

– مثال سوم:

سایت دیگری برای دور زدن این مسیر طولانی از یک روش خلاقانه استفاده کرد. او این بار به جای اینکه خودش دست به قلم شود و برای صفحات بی‌کیفیت محتوا تولید کند، از کاربرانش خواست تا محتوا بنویسند!

 

 

– الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

در زیر به برخی از مهم‌ترین عواملی که توسط الگوریتم پاندا بررسی می‌شود، می‌پردازیم:

– محتوای کم‌حجم (Thin Content)

وجود محتوای بسیار ضعیف با متن نوشتاری بسیار کم و بدون ذکر منبع موثق در وب‌سایت‌ها.

– محتوای تکراری (Duplicate Content)

عبارت است از محتوایی که در بیش از یک مکان آشکار می‌شود. معضل محتوای تکراری ممکن است در یک وب‌سایت نیز اتفاق بیفتد. نظیر حالتی که وب‌سایت شما ۵ صفحه دارد و شما در هر صفحه جملاتی مشابه با اندکی تغییر نوشته‌اید. برای مثال خدمات کارواش در تهران/ خدمات کارواش در اصفهان/ خدمات کارواش در تبریز و …

– کیفیت محتوا (Content Quality)

منظور محتوایی است که دانش بسیار کمی به خوانندگان خود اضافه می‌کند. محتوای بی‌کیفیت اصلاً اطلاعاتی به مخاطب ارائه نمی‌دهد.

– اعتبار سایت (Trustworthiness)

که منظور از آن محتوایی است که منابع آن‌ها قطعی و معتبر نیستند. اگر سایت‌ها بخواهند از جریمه پاندا در امان بمانند، باید همه تلاش خود را بکنند تا به عنوان مرجعی معتبر در صنف خود شناخته شوند تا کاربران راحت‌تر بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند و اطلاعات شخصی خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند.

– مزرعه محتوا (Content Farm)

منظور پیج‌هایی است که سطح کیفی بسیار پایین دارند و مطالب آن‌ها از سایت‌های دیگر جمع‌آوری می‌شوند. معمولاً این‌گونه وب‌سایت‌ها تولیدکننده‌های محتوایی را استخدام می‌کنند که با دستمزد بسیار پایین محتوای گسترده و بی‌کیفیت برای وب‌سایت تولید می‌کنند. هدف این‌گونه وب‌سایت‌ها رضایت و نیازهای مخاطب نیست، بلکه آن‌ها فقط می‌خواهند هر کوئری که مخاطب جستجو می‌کند در صفحه نتایج نمایش داده شوند.

– محتوای باکیفیت پایین تولید شده توسط کاربران

شاید شما هم وب سایت‌هایی را دیده باشید که پست‌های وبلاگ مهمان را منتشر می‌کنند. پست‌های حاوی جملات کوتاه که فاقد هرگونه اطلاعات معتبر بوده و بیشتر نوعی اظهار نظر شخصی به شمار می‌روند.

– نسبت بالای تبلیغ به محتوا

شاید شما هم پیج‌های بسیاری دیده‌اید که پر از تبلیغات پولی هستند در حالی که محتوای چندانی ندارند.

– بهینه‌سازی بیش از حد (Over Optimization)

محتوایی که خوب بهینه‌سازی شده و مرتبط باشد می‌تواند عامل مهمی برای قرار گرفتن در جایگاه بالا در صفحه نتایج باشد. بهینه‌سازی بیش از حد موتور جستجو عبارت است از کاربرد افراطی عواملی که پیشرفت‌های سئو برای سایت محسوب می‌شوند. در این مواقع همین بهینه‌سازی‌ها به رتبه‌بندی آن آسیب جدی می‌رسانند. بهینه‌سازی بیش از حد می‌تواند مخاطب شما را از دیدن ارزش واقعی محتوای شما محروم کند و همین امر می‌تواند بر رنکینگ طبیعی سایت اثر منفی بگذارد.

– سیگنال‌های کاربران (User Signals)

بسیاری از کاربران انسانی روزانه تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها را یا به طور مستقیم یا توسط افزونه کروم مسدود می‌کنند. دلیل این امر عمدتاً کیفیت بسیار پایین محتواست.

– عدم تطابق با کوئری مدنظر کاربر

منظور پیج‌هایی هستند که در انکرتکست چیز دیگری نشان می‌دهند طوری که به نظر می‌رسد با کلیک روی آن‌ها به جواب‌های مرتبط دست پیدا می‌کنید اما وقتی وارد صفحه می‌شوید خبری از جواب نیست. برای مثال وب‌سایتی که ادعا می‌کند برای یک جشنواره تخفیفاتی در نظر گرفته در حالی که وقتی شما آن‌ها را باز می‌کنید هیچ خبری از کوپن تخفیف نیست.

– باورهای نادرست در مورد الگوریتم پاندا

به دلیل گستردگی مباحث الگوریتم‌ها و نزدیکی برخی از آن‌ها به یکدیگر، هم‌چنین به دلیل دنیای رمزآلودی که برایشان ایجاد شده است، بعید نیست که در مورد هر کدام ‌یک سری اشتباهات و باورهای نادرست در میان مردم و حتی برخی متخصصین به وجود آمده باشد. شاید خود شما هم بعضی از آن‌ها را باور کرده باشید.

آیا شما هم به موارد زیر باور داشتید؟

– پاندا الگوریتمی برای تشخیص محتوای تکراری است.

یکی از رایج‌ترین باورهای غلط در ارتباط با الگوریتم پاندا گوگل آن است که این الگوریتم همان الگوریتم محتوای تکراری است. شرکت گوگل همواره اصرار دارد که الگوریتم پاندا کاملاً متفاوت و مستقل از محتوای تکراری است. کارمندان گوگل بارها تأکید کردند که پاندا از محتوای ناب و غیرتکراری حمایت می‌کند اما وظایفی مهم‌تر از محتوای تکراری بر عهده دارد. در واقع آنچه که پاندا به دنبال آن است اطلاعات کاملاً منحصربه‌فرد و غیرتکراری است که ارزش افزوده زیادی در اختیار کاربران گوگل قرار دهند.

گوگل در پاسخ به یکی از بلاگرها گفته که حذف محتوای تکراری اولویت بسیار پایینی دارد. آنچه که ادمین‌ها باید در نظر بگیرند این است که چه چیزی وب‌سایتشان را نسبت به سایت‌های برتر محبوب متفاوت می‌سازد.

– باید برای رهایی از جریمه پاندا اقدام به حذف محتوا کنید!

صحبت راجع به این موضوع کمی دشوار است چراکه گوگل اغلب منبع اطلاعات متناقضی است. اگر به سال ۲۰۱۱ برگردیم می‌بینید که یکی از کارمندان گوگل به وبمستران گفته بود که محتوای ضعیف را حذف کنند اگر مشمول جریمه پاندا شدند.

در سال ۲۰۱۷ شرایط کمی عوض شد و چیزهای جدیدی شنیده شد. یکی از کارکنان گوگل در توییتر خود نوشت:

«ما حذف کردن محتوا را به خاطر الگوریتم پاندا توصیه نمی‌کنیم بلکه وب مسترها باید محتوای باکیفیت‌تری به وب‌سایت خود اضافه کنند.»

در همین راستا جان مولر در یوتیوب می‌گوید:

«در هر حال کیفیت وب‌سایت باید بهبود یابد تا گوگل بتواند به محتوای آن اعتماد کند. گاهی اوقات وب سایت‌هایی را می‌بینیم که دارای محتوای بی‌کیفیت زیادی هستند.ممکن است محتوایی در این سایت وجود داشته باشد که از منابع دیگر جمع‌آوری‌شده و همچنین محتوایی که توسط کاربران سایت تولید شده و این‌ها مواردی هستند که شما ممکن است به آن نگاه کنید و بگویید چه کاری می‌توانم راجع به آن انجام دهم. از سوی دیگر اگر بخواهید که این مقالات و نوشته‌ها را نگهداری کنید باید از نمایش آن‌ها در جستجو جلوگیری کنید. شاید برای این دسته محتواها از تگ نو ایندکس استفاده کنید.»

راهکار گوگل همیشه تگ نو ایندکس یا بهبود محتوا بوده و نه حذف کامل محتوا مگر آنکه انجام این کار قدمی برای برندسازی باشد.

– پاندا محتوایی که کاربر تولید می‌کند را مشمول جریمه می‌کند.

پاندا محتوایی که کاربر تولید می‌کند را مشمول جریمه نمی‌کند. اگرچه پاندا می‌تواند این دسته از محتواها را هدف قرار دهد اما بیشتر دوست دارد سایت‌هایی را مورد هدف قرار دهد که محتوای بی‌کیفیت یا کم کیفیت تولید می‌کنند. مثل پست‌های مهمان اسپم یا انجمن‌هایی که با اسپم پر می‌شوند.

هیچ وقت محتوایی که توسط کاربران وبسایت شما تولید می‌شود را حذف نکنید. خواه فروم باشد یا کامنت‌های یک بلاگ یا مقالاتی که کاربران مهمان برای شما می‌نویسند صرفاً به خاطر اینکه شما شنیدید ممکن است اثر منفی داشته باشد یا برای اینکه بخواهید در دام پاندا گرفتار نشوید.

– تعداد کلمات محتوا باید زیاد باشد.

تعداد کلمات زیاد محتوا نیز یک باور غلط در ارتباط با الگوریتم پاندا است. بسیاری از سایت‌ها از انتشار محتوا امتناع می‌کنند صرفاً به خاطر آنکه تعداد کلماتشان کم است و معمولاً محتوایی را ایده آل می‌دانند که حداقل حاوی ۲۵۰ تا ۳۵۰ کلمه باشد. به جای آن گوگل به شما توصیه می‌کند که به این مسئله فکر کنید که چند کلمه برای یک محتوا نیاز است تا برای کاربر ارزشمند به نظر برسد. در واقع ارزش و کیفیت محتوا بر هر چیز دیگری مقدم است.

برای مثال صفحات زیادی وجود دارد که محتوای اصلی آن‌ها بسیار کم است اما گوگل فکر می‌کند که با همان مقدار کم محتوا هم می‌توانند پاسخگوی نیاز کاربران باشند. حتی در یکی از موارد محتوای اصلی فقط ۶۳ کلمه بود در حالی که می‌بینیم بسیاری از وبمستران سعی دارند که محتوایی تولید کنند که بیش از ۳۵۰ کلمه باشد. بنابراین شما تنها به تعدادی کلمات نیاز دارید تا کوئری مورد نظر را پاسخ دهید.

– لینک‌های وابسته و تبلیغات به طور مستقیم مشمول الگوریتم پاندا می‌شوند.

لینک‌های وابسته و سایت‌های “ساخته شده برای AdSense ” اغلب بیشتر از سایر سایت‌ها توسط پاندا جریمه می‌شوند، اما این به این دلیل نیست که آن‌ها را به طور خاص هدف قرار می‌دهد. سخنگوی گوگل به TheSEMPost گفت:

«یک نمونه افراطی این است که عملکرد اصلی یک سایت، هدایت کاربران به سایت‌های دیگر از طریق تبلیغات یا تبادل لینک است، محتوا به طور گسترده در اینترنت در دسترس است یا عجولانه تولید می‌شود و هدفش تنها جذب بازدیدکننده از موتورهای جستجو است.»

– سئوی تکنیکال نقش مهمی در الگوریتم پاندا ایفا می‌کند.

پاندا الگوریتمی است که با محتوا سروکار دارد اینکه وب‌سایت شما مناسب صفحه موبایل است یا خیر و اینکه شما در تولید محتوا از تگ‌های هدینگ مناسب استفاده می‌کنید یا نه خارج از محدوده وظایف الگوریتم پاندا است. همان‌طور که گفته شد سئوی تکنیکال بخش مهمی از سئو و رتبه‌بندی سایت شما است و نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود. اما سئوی تکنیکال تأثیر مستقیمی بر پاندا ندارد.

– تفاوت بین الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

تفاوت اساسی بین پاندا گوگل و پنگوئن گوگل این است که پاندا سایت‌هایی که هرزنامه هستند را هدف قرار می‌دهد و پنگوئن با لینک دهی نامناسب و چپاندن بیش از حد کلمات کلیدی برخورد می‌کند.

تفاوت بین الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟
تفاوت بین الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

در مورد پاندا، تنها راه رهایی از جریمه به‌روزرسانی وب‌سایت و از بین بردن تمام صفحات بی‌فایده باکیفیت پایین است. شما همچنین باید صفحاتی را که بیش از حد بهینه شده‌اند بررسی کنید و با شروع کمپین‌های تازه سطح آگاهی از برند و همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی را بهبود ببخشید. این در حالی است که برای رهایی از جریمه پنگوئن باید تکنیک‌های سئو کلاه سیاه را کنار گذاشته و موارد زیر را اصلاح کنید:

  • لینک سازی بیش از حد
  • چپاندن کلمات کلیدی
  • محتوای بی‌معنی و غیر مرتبط

به عبارت دیگر آپدیت پاندا فیلتری است که برای جریمه رتبه‌بندی محتوای کم‌حجم یا ضعیف طراحی شده است. در حالی که پنگوئن یک فیلتر است که برای جریمه کردن وب سایت‌هایی که از تکنیک‌های ایجاد لینک بد و چپاندن کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، طراحی شده است.

– جمع بندی:

با پیچیده‌تر شدن دنیای اطلاعات، گوگل همواره سعی دارد تا اطلاعاتی تازه و دسته اول تقدیم کاربران خود کند. الگوریتم پاندا نیز برای همین منظور طراحی و توسعه داده شد. بسیار مهم است که کسب و کار شما از این الگوریتم تأثیر نپذیرد تا مشمول جریمه آن نشوید. همیشه باید تلاشتان برای تولید محتوای باکیفیت، استفاده از روش‌های قانونی و جلب نظر مخاطبان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
لطفا دیدگاه خود را بصورت کامل شرح بدهید
لطفا ایمیل خود را بصورت درست وارد نمائید