« سئو کلاه سیاه چیست؟ آشنایی کامل با Black Hat SEO »
سلام، وقت بخیر با شما عزیزان هستیم از پلاس گراف با یک مطلب جدید با موضوع: سئو کلاه سیاه چیست؟ آشنایی کامل با Black Hat SEO
دیده شدن در نتایج جستجو برای کسب و کارها حیاتی است، اما روشهای درست و غلطی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. هنر تاریک سئو کلاه سیاه، همان روش غلط است. Black hat SEO بیشتر از اینکه مشکل یوزر را حل کند، به دنبال فریب دادن موتورهای جستجو است. یعنی به جای اینکه به طور منصفانه رتبه بالای نتایج را به دست آورد، از روشهای نادرستی برای قرار گرفتن در آن جایگاه استفاده میکند. استفاده مداوم از تکنیکهای سئو کلاه سیاه، به جای بهبود رتبه سایت، به حضور شما در نتایج جستجو آسیب خواهد زد.
سئو کلاه سیاه اقداماتی است برخلاف قوانین موتورهای جستجو که در عین حال ممکن است به افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو منجر شود. این روشهای غیر مجاز، معمولاً به پنالتی و جریمه شدن از سمت موتورهای جستجو منتهی میشود. از تکنیکهای سئو کلاه سیاه میتوان به استفاده بی رویه از کلمات کلیدی، مخفیکاری و استفاده از شبکههای لینک خصوصی اشاره کرد.
اگر تازه وارد دنیای سئو شدهاید، باید بدانید که هدف موتورهای جستجو مانند گوگل ارائه بهترین نتایج برای درخواستی است که کاربران از آنها دارند. آنها میخواهند کاربرانشان یک تجربه عالی از جستجو داشته باشند و نتایجی را ببینند که اسپم نیستند و به کارشان میآید. گوگل این کار را از طریق الگوریتمهای اتوماتیک یا دستی انجام میدهد تا بتوانند وب سایتهایی که از تکنیکهای سئو کلاه سیاه استفاده میکنند را شناسایی و جریمه کند.
در طول زمان این الگوریتمها پیچیده و پیشرفتهتر شده اند، به همین خاطر است که رفتن به سراغ Black hat SEO دیگر عاقلانه به نظر نمیرسد. متدهای سئو کلاه سفید به مراتب موثرتر و بهتر عمل میکنند. White hat SEO مجموعه اقداماتی است که به واسطه تولید محتوای با کیفیت و تجربه خوبی که برای مخاطبین ایجاد میکند، به دستور العملهای موتورهای جستجو نزدیکتر است.
– تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه:
سئو کلاه سیاه بر خلاف قوانین و اصول مشخص شده توسط موتورهای جستجو عمل میکند. به همین خاطر ممکن است وب سایت شما را به کلی از نتایج جستجو یا رتبهای که در این مدت کسب کردهاید حذف کند. روشهای سئو کلاه سفید در واقع شیوه اخلاقی سئو کردن است که از طریق تولید محتوای با کیفیت و ایجاد یک تجربه خوب کاربری ایجاد میشود. این مقاله به شما توضیح میدهد که در سئو کلاه سیاه درگیر چه تکنیکهایی میشوید و چرا باید از آنها دوری کنید.
– تکنیکهای کلاه سیاه در SEO
– استفاده بیرویه از کلمات کلیدی
Keyword stuffing یا در معنای لغوی چپاندن کلمه کلیدی، زمانی اتفاق میافتد که شما متن خود را با کلمات کلیدی نامرتبط پر میکنید. این کار برای دستکاری و فریب دادن الگوریتمهای موتور جستجو به کار میرود تا از این طریق در رتبههای بالای نتایج جستجو دیده شوید. اضافه کردن کلمات کلیدی مشابه و مشتقات آن در متن بدون اینکه ارزشی به مخاطب اضافه بکند، فقط یک تجربه کاربری بد ایجاد خواهد کرد. حتی ممکن است باعث شود صفحه شما در نتایج جستجوی نامرتبطی دیده شود و رتبه کسب کند. گوگل keyword stuffing را این گونه توضیح میدهد:
- لیستی از شماره تلفنهای بلا استفاده و بی معنی
- متنهای طولانی از اسامی شهرها یا کلماتی که صفحه با آنها رتبهای کسب کند
- تکرار کلمات یا عبارات یکسان که بیش از حد و غیرطبیعی به نظر میرسد
به طور کلی شما باید در محتوایی که مینویسید، ارزشی برای مخاطب ایجاد کنید. صرفاً نوشتن کلمات مرتبط کنار همدیگر به قصد سئو کردن آنها، جزو تکنیکهای کلاه سیاه به حساب میآید. البته میتوانید قبل از تولید محتوا، بررسی کنید و ببینید مخاطبین چه چیزهایی را بیشتر جستجو میکنند. اما استفاده بی رویه از این کلمات کلیدی در محتوا فکر خوبی نیست. به جای این کار، تمرکز خود را روی تولید محتواهای مفید و ارزشمند بگذارید.
در طول زمان این الگوریتمها پیچیده و پیشرفتهتر شده اند، به همین خاطر است که رفتن به سراغ Black hat SEO دیگر عاقلانه به نظر نمیرسد. متدهای سئو کلاه سفید به مراتب موثرتر و بهتر عمل میکنند. White hat SEO مجموعه اقداماتی است که به واسطه تولید محتوای با کیفیت و تجربه خوبی که برای مخاطبین ایجاد میکند، به دستور العملهای موتورهای جستجو نزدیکتر است.
– مخفیکاری
تکنیک مخفیکاری یا cloaking یعنی نشان دادن یک نسخه از محتوا به کاربران و نسخه متفاوتی به موتورهای جستجو. وب سایتها معمولاً از این تکنیک استفاده میکنند تا یک محتوا بتواند برای حوزههایی نامرتبط با موضوع صفحه رتبه کسب کند. البته سایتهای اسپم از این تکنیک با هدف مخفی کردن محتوای خود از رباتها، استفاده میکنند.
اصلاح و سازگار کردن محتوای سایت برای گروههای مختلف کاربران امری قابل قبول است. برای مثال، شما ممکن است وب سایت خود را در حالت نمایش موبایل کوچک و بهینهتر طراحی کنید. یا مثلاً زبان وب سایت خود را بسته به کشوری که مخاطبتان از آن، سایت شما را بازدید میکند، تغییر دهید. وب سایتهایی مانند Forbes یا Inc ممکن است حتی تبلیغاتی که در یک صفحه نشان میدهند را برحسب شرایط عوض کنند. تا زمانی که محتوا را صرفاً به خاطر مخفی کردن از موتورهای جستجو عوض نمیکنید، این مثالها کاملاً قابل قبول هستند.
از آنجایی که قوانین چندان مشخصی در این زمینه وجود ندارد که چه چیزی مورد قبول است یا نه، پیشنهاد میکنیم از خودتان بپرسید، آیا تغییراتی که میدهید به نفع کاربرانتان است؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت باشد، پس میتوان مطمئن بود که این کار مورد قبول است. شما باید با موتورهای جستجو نیز مانند کاربران واقعی رفتار کنید. برای اینکه ببینید گوگل چه دیدی نسبت به سایت شما دارد میتوانید از ابزار Fetch as Google استفاده کنید.
– ریدایرکتهای دزدکی
به طور کل ریدایرکت کردن یعنی فرستادن یک کاربر به یک آدرس URL متفاوت از چیزی که در ابتدا روی آن کلیک کرده است. سئو کلاه سیاه از این ریدایرکتها برای هدفی دیگر استفاده میکند. مانند مخفیکاری که در قسمت قبل توضیح دادیم، Black hat SEO میتواند موتورهای جستجو را به یک صفحه منتقل کند و سایر کاربران را به صفحهای دیگر ریدایرکت نماید.
برای مثال یک صفحه با آتوریتی بالا را فقط برای موتورهای جستجو به آدرس صفحهای نامرتبط ریدایرکت میکند تا رتبه آن در نتایج گوگل افزایش یابد. این در حالی است که ریدایرکت 301 میتواند باعث انتقال بخش زیادی از آتوریتی یک صفحه به صفحهای دیگر شود. به بیان دیگر، کسی که روشهای سئو کلاه سیاه را به کار میبرد، از ریدایرکتها برای دستکاری کردن نتایج جستجو استفاده میکند.
ریدایرکتها فقط باید برای هدفی استفاده شوند که برای آن ساخته شده اند. زمانی که قرار است آدرس یک دامنه را تغییر بدهید یا دو محتوا را در یک صفحه یکپارچه کنید. همچنین ریدایرکتهای مبتنی بر جاوا اسکریپت در بعضی شرایط خاص قابل قبول است. مثلاً در لینکدین زمانی که وارد حساب کاربری خود میشوید، نسخۀ کاملِ پروفایل سایر کاربران را به شما نشان میدهد. در غیر این صورت شما نسخه پابلیک پروفایلها را میبینید. از طرف دیگر، sneaky redirects دستورالعملهای موتورهای جستجویی چون گوگل و یاندکس را زیر پا میگذارند و باید از آن ها دوری کنید.
– محتوای بی کیفیت
ایجاد محتوای بی کیفیت که برای مخاطب هیچ ارزشی ایجاد نمیکند هم از اقدامات رایج سئو کلاه سیاه است. مانند محتواهایی که توسط ربات یا انسان از سایتهای دیگران کپی میشود. تا مدتها گوگل قادر به شناسایی این محتواهای کپی شده نبود. اما در سال 2011 و انتشار آپدیت الگوریتم پاندا، توانست این مشکل را حل کند. در آن زمان بسیاری از سایتهایی که مطالب خود را از منابع دیگری کپی کرده بودند، توسط این الگوریتم شناخته شده و آسیب جدی در رتبه بندی نتایج گوگل دیدند. از آن پس گوگل قدرت بسیار بیشتری در شناسایی محتواهای بی کیفیت و کپی پیدا کرد.
اضافه کردن کلمات کلیدی مخفی به محتوا هم یکی دیگر از اقداماتی است که منع شده؛ بعضی از وب سایتهایی که درگیر سئو کلاه سیاه هستند با نوشتن متن به رنگ زمینه سایت این کار را انجام میدهند. یعنی صفحه به خاطر آن کلمات کلیدی استفاده شده نامرئی، در نتایج گوگل دیده میشود، اما کاربران از آن بی اطلاع هستند. در نتیجه، یوزر روی لینکِ نتیجۀ جستجو کلیک میکند و وارد صفحه سایت شما میشود. اما با محتوایی رو به رو خواهد شد که نیاز او را برطرف نمیکند. در دراز مدت این مساله روی سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.
برای مثال یک صفحه با آتوریتی بالا را فقط برای موتورهای جستجو به آدرس صفحهای نامرتبط ریدایرکت میکند تا رتبه آن در نتایج گوگل افزایش یابد. این در حالی است که ریدایرکت 301 میتواند باعث انتقال بخش زیادی از آتوریتی یک صفحه به صفحهای دیگر شود. به بیان دیگر، کسی که روشهای سئو کلاه سیاه را به کار میبرد، از ریدایرکتها برای دستکاری کردن نتایج جستجو استفاده میکند.
ریدایرکتها فقط باید برای هدفی استفاده شوند که برای آن ساخته شده اند. زمانی که قرار است آدرس یک دامنه را تغییر بدهید یا دو محتوا را در یک صفحه یکپارچه کنید. همچنین ریدایرکتهای مبتنی بر جاوا اسکریپت در بعضی شرایط خاص قابل قبول است. مثلاً در لینکدین زمانی که وارد حساب کاربری خود میشوید، نسخۀ کاملِ پروفایل سایر کاربران را به شما نشان میدهد. در غیر این صورت شما نسخه پابلیک پروفایلها را میبینید. از طرف دیگر، sneaky redirects دستورالعملهای موتورهای جستجویی چون گوگل و یاندکس را زیر پا میگذارند و باید از آن ها دوری کنید.
– تکنیک bait and switch چیست؟
یکی دیگر از اقداماتی که در سئو کلاه سیاه شاهد آن هستیم، تکنیک «فروش و تغییر» یا bait and switch است. در این مدل شما یک محتوا برای موضوعی که میخواهید در آن رتبه کسب کنید، تولید میکنید. بعد از اینکه صفحه جایگاه مناسبی در نتایج جستجو پیدا کرد، یک محتوای دیگر جایگزین آن خواهید کرد. این اقدام تجربه بسیار ناخوشایندی برای مخاطبین در پی خواهد داشت. چرا که کاربران انتظار دارند بعد از کلیک روی لینک صفحه سایت شما، با موضوعی که درباره آن جستجو کرده اند رو به رو شوند. پس سعی کنید تا جایی که میتوانید از این دسته حقه ها استفاده نکنید.
– لینکهای پولی
موتورهای جستجو مانند گوگل، خرید و فروش لینکها را اکیداً ممنوع کرده است. آنها در وب سایت خود اعلام کرده اند که « هرگونه لینکی که با هدف دستکاری و فریب پیج رنک یا رتبه بندی سایتها در گوگل ایجاد شده باشد، مغایر با قوانین وب مستر گوگل است.»
بهتر است از پرداخت پول به سایر وب سایتها برای قرار دادن لینک در آنها بپرهیزید. چرا که گوگل هر دو سایت خریدار و فروشنده را در نتیجه این اقدام جریمه خواهد کرد. اگر قبل از خواندن این مقاله، اقدام به خرید بک لینک کرده اید، بهتر است هرچه زودتر به سراغ حذف کردن آنها بروید. اگر دسترسی به وبمستر سایتها ندارید میتوانید از طریق ابزار disavow links اقدام به بی اثر کردن لینکها کنید.
– سوء استفاده از دادههای ساختار یافته یا ریچ اسنیپتها
Structured data یا rich snippets، به شما اجازه میدهند که مشخص کنید محتوای شما در صفحه نتایج گوگل چگونه دیده شوند. این کار باعث میشود محتوای شما در بین سایر رقبا به چشم بیاید و دیده شود. سئو کلاه سیاه امکان دارد با دستکاری و ارائه اطلاعات نادرست در این قسمت، سعی در فریب موتورهای جستجو داشته باشد. برای مثال از طریق روشهایی متقلبانه، امتیاز 5 از 5 برای محتوایی ثبت کند. توصیه میکنیم به هیچ وجه از این روشها استفاده نکنید، چرا که گوگل همواره کاربران خود را تشویق میکند تا چنین وب سایتهایی را گزارش دهند تا جریمه شوند.
– نظرات اسپم در بلاگها
این روش شامل اضافه کردن لینک وب سایت در بخش کامنت وب سایتهای دیگر است. البته که امروزه این اتفاق کمتر میافتد چون الگوریتمهای گوگل در به روز رسانیهای جدید امکان شناسایی این کامنتها و بی اثر کردن این لینکها را دارند. به این معنا که لینکها به صورت نوفالو منتشر شده و به رباتهای گوگل میگوید که آنها را دنبال نکنند. در نتیجه اعتبار این صفحه به جای دیگری منتقل نخواهد شد.
اگر صاحب وب سایتی هستید که دارای بخش نظر دهی مطالب است، پیشنهاد میکنیم نظارت مناسبی روی کامنتها داشته باشید. گوگل صفحاتی که نظرات اسپم زیادی داشته باشد را جریمه و به مرور از صفحه نتایج جستجو حذف میکند.
– مزرعههای لینک
یک مزرعه لینک، وب سایت یا مجموعه ای از وب سایت هاست که فقط به هدف بک لینک سازی ایجاد شده است. هر کدام از بک لینکها به سایتهایی داده میشود که میخواهند رتبه بالاتری در گوگل داشته باشند. مزرعههای لینک معمولاً محتوای بی کیفیت و تعداد زیادی لینک دارند. این لینکها به طور معمول شامل کلمه کلیدی هستند که میخواهید وب سایت شما در آن رتبه بگیرد. موتورهای جستجو مانند گوگل به سادگی این لینکها را شناسایی میکنند و جلوی استفاده از آنها را خواهند گرفت. به همین خاطر بهتر است از این دست اقدامات نیز دوری نمایید.
– شبکه های بلاگ خصوصی
Private Blog Network یا به طور مخفف PBN، مجموعه ای از وب سایتهای معتبر هستند که فقط با هدف لینک سازی ایجاد شده اند. این شبکهها مشابه مزرعههای لینک، برای افزایش تعداد بک لینکهای وب سایتها فعالیت میکنند. با این تفاوت که هر سایت PBN تنها به یک وب سایت اشاره میکند و به همدیگر هم لینک نمیشوند. مثال زیر را ببینید:
در سئو کلاه سیاه شبکه خصوصی ایجاد میشود که فرد در آن اقدام به خرید چند دامنه منقصی شده مرتبط و دارای آتوریتی میکند. سپس مطالبی مشابه با مطالب وب سایت خود در آنها قرار میدهد و لینکهایی از سایت مورد نظرشان، به آن اضافه میکند. در این شرایط صاحب وب سایت امیدوار است که موتورهای جستجو متوجه کنترل آنها روی این شبکه نشده و رتبه خوبی در نتایج گوگل کسب کنند.
مسأله ای که نباید از آن غافل شد این است که عملکرد موتورهای جستجو در شناسایی PBN ها هوشمندانه تر شده است و در صورت شناسایی چنین مواردی، آنها را پنالتی خواهد کرد. به جای اینکه وقت بگذارید و وب سایتهای تقلبی بسازید، روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید. انتشار محتواهای ارزشمند به طور مداوم در یک وب سایت، می تواند اعتبار سایت شما را بالا ببرد و باعث شود سایرین به وب سایت شما لینک دهند.
– نمونههایی از سئو کلاه سیاه
– حقه «فروش تغییر» شرکت گروپون
شرکت Groupon به استفاده از تکنیک Bait and switch که پیشتر توضیح دادیم، متهم شد. این شرکت گردشگری یکی از تبلیغات فروش ویژه خود را تا مدتها بعد از منقضی شدن آن، در گوگل تبلیغ میکرد. به این صورت که کاربران روی لینک این پیشنهاد ویژه کلیک میکردند ولی هیچ تخفیفی وجود نداشت زیرا محتوای آن حذف شده بود.
– لینکهای کلاه سیاه J.C. Penney
شرکت جی سی پنی، برای کلمات کلیدیهای گستردهای از شلوار جین گرفته تا دکور خانه بالاترین رتبه در نتایج گوگل را داشت. این عملکرد فوق العاده در نتایج جستجو، که به طرز عجیبی با فصل تعطیلات همزمان شده بود، به لطف تکنیکهای لینک سازی سئو کلاه سیاه ایجاد شده بود که از زیر رادار گوگل در رفته بودند. در نهایت گوگل اقدامات این شرکت را ناقض دستورالعمل های وبمستر خود خواند و رتبه این وب سایت را برای کلمه ای مانند مبمان اتاق نشیمن، 70 پله کاهش داد.
– اسپمهای ایجاد شده توسط کاربران سایت sprint
در سال 2013 کاربری با نام Redlag x3 مطلبی در فروم وبمستر گوگل منتشر کرد که در آن توضیح داد شرکت Sprint یک اخطاریه درباره اسپمهای ایجاد شده توسط کاربران داده است. شرکت گوگل در پاسخ به این کاربر نوشت که بخش زیادی از این اسپمها حذف شده اند اما وب سایت باید در پاک سازی اسپمها سریعتر عمل کند.
– لینک های فروشی Forbes
یکی از افرادی که به نظر میآمد در وب سایت Forbes کار میکرده، در فروم وبمستر گوگل سوالی درباره اخطاریهای که دریافت کرده بود، سوالی مطرح کرد. در اخطاریه آمده بود که لینکهای غیرطبیعی باید از محتوای سایت حذف شوند. طبق پاسخ گوگل، این وب سایت اقدام به خرید بک لینکهای پولی کرده بود و در نهایت توسط گوگل جریمه شد.
– چرا باید از سئوی کلاه سیاه پرهیز کرد؟
Black hat SEO با اینکه غیر قانونی نیست، اما دستورالعملهای وب مستر را نقض میکند. در واقع این نوع اقدامات بر خلاف ضوابط است و در صورت استفاده از آنها جریمه سنگینی متوجه شما خواهد شد. به طور خاص پنالتی گوگل میتواند باعث سقوط رتبه شما در صفحه نتایج گوگل یا حتی حذف کامل آن شود. موتورهای جستجو روز به روز در پیدا کردن روشهای سئو کلاه سیاه پیشرفتهتر و هوشمندتر میشوند. حتی ممکن است با استفاده از این تکنیکها برای مدتی موفقیتهایی هم کسب کنید. اما باید بدانید دیر یا زود توسط الگوریتمهای گوگل شناسایی خواهید شد.
– سئو کلاه خاکستری چیست؟
تکنیکهایی که احتمالاً نمیتوانید در سئو کلاه سیاه یا سفید بگنجانید، در دسته کلاه خاکستریها به شمار میروند. معمولاً روشهای سئو کلاه خاکستری جزو اقدامات ممنوعه موتورهای جستجو به حساب نمیآیند، اما در عین حال میتوانند غیر اخلاقی باشند و در آینده مشکلاتی ایجاد کنند.
– چگونه از سئوی کلاه سیاه اجتناب کنیم؟
فکر میکنم بعد از خواندن این مقاله شما هم به این نتیجه رسیده باشید که بدون شک نباید به سراغ سئو کلاه سیاه رفت. نه تنها به ریسکش نمیارزد بلکه در اکثر اوقات به ضرر شما تمام خواهد شد. در ادامه چند توصیه در این زمینه برای شما آورده ایم:
- با جستجوگر و موتورهای جستجو به یکسان برخورد کنید. از مخفی کاری و فریب دادن رباتهای گوگل با ریدایرکتهای غیرمجاز، بپرهیزید. سعی کنید همیشه تمرکز خود را روی پاسخ دادن به سوالات کاربران و ایجاد تجربه کاربری خوب برای آنها بگذارید.
- محتواهای خوب و با کیفیت تولید کنید و از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی دوری کنید. با تغییر دادن یا جابه جایی کلمات، محتواهای دیگران را کپی نکنید.
- هنگام استفاده از rich snippet ها به قوانین پایبند باشید. مطمئن شوید اطلاعاتی که نشان میدهید واقعی و دقیق باشد.
- به سراغ خرید و فروش لینک نروید. البته فقط تبادل پول باعث نمیشود که این کار جزو سئو کلاه سیاه به حساب بیاید. ارائه محصولات رایگان به ازای لینکها هم ممنوع است.
- شبکه بلاگ خصوصی برای گرفتن لینک ایجاد نکنید. به فکر محتوایی باشید که به کاربران ارائه میدهید. خود را به روز نگه دارید و تا جایی که ممکن است از تکنیکهای کلاه سیاه دوری کنید.
به دنبال این نباشید که الگوریتمهای گوگل را دور بزنید تا از پنالتی شدن در امان باشید. به جای اینکار به سراغ تکنیکهای سئو کلاه سفید بروید و همواره ضوابط و قوانین موتورهای جستجو را رعایت کنید. فراموش نکنید که الگوریتمهای گوگل به طور مرتب آپدیت میشوند و لازم است که برای موفقیت در این حوزه، خود را به روز نگه دارید.